Bezpieczna jazda po zmianie opon na letnie
Opony prawidłowo dobrane do pory roku, danego pojazdu i kierowcy to inwestycja w bezpieczeństwo wszystkich podróżnych – tylko wówczas właściwości jezdne podawane przez producentów są możliwe do spełnienia. W celu ułatwienia wyboru podczas wymiany opon na letnie oraz edukacji kierowców i mechaników, Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego wyposażył 5 000 największych serwisów motoryzacyjnych w materiały informacyjne.
Robi się ciepło, temperatura nawet rano przekracza 7-10 st. C. To już czas na założenie opon letnich, które od wiosny do wczesnej jesieni zapewnią nam większy margines bezpieczeństwa w niebezpiecznych sytuacjach na drodze. Przy tak dużym ruchu i zróżnicowanych umiejętnościach kierowców, nawet ci najlepsi nie są w stanie wszystkiego przewidzieć. Wtedy przydają się dobre opony na których zdążymy zahamować przed przeszkodą.
Na każdej oponie producenci umieszczają ciąg cyfr i znaków, które opisane są poszczególne właściwości danej opony, np. 205/55 R16 91T.
Znaczenie używanych oznaczeń:
Wśród elementów, które znajdują się na oponie są także:
„Przy rozpoczynającym się sezonie zmiany opon pamiętajmy, że podstawowa wiedza o nich i ich właściwościach to podstawa świadomego wyboru. Zawsze warto skonsultować się z doradcą w serwisie, ale ważna jest też indywidualna świadomość każdego kierowcy. Nie ulepszymy systemów bezpieczeństwa w samochodzie, ale montaż dobrych opon to najprostszy sposób na zwiększenie swojego bezpieczeństwa. To one przenoszą moc i siłę auta oraz sprawność hamulców na drogę. Ich odpowiedni dobór to minimalizacja zagrożenia dla wszystkich kierowców” – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
Jak podaje policja, aż 21% wśród wszystkich wypadków, których przyczyną jest niesprawność techniczna aut, spowodowanych jest awariami układu kierowniczego oraz złym stanem opon. Ponieważ są jedynym elementem łączącym auto z drogą, bezpieczne i sprawne opony to warunek bezpieczeństwa.
„Letnie ogumienie, zwłaszcza na suchej nawierzchni, charakteryzuje się krótszą drogą hamowania – nawet o długość 4-8 metrów – a dodatkowo ma mniejsze opory toczenia, dzięki czemu jazda jest bardziej ekonomiczna. Należy pamiętać, że dbałość o opony to także kontrola ciśnienia – ich niedopompowanie wpływa na wydłużenie drogi hamowania i bardzo przyspiesza niszczenie opon. Nawet najlepsza opona, kiedy jest niedopompowana, nie spełni naszych oczekiwań” – dodaje Piotr Sarnecki.
Serwisy, które chciałyby otrzymać materiały informacyjne od PZPO – standy w rozmiarze A4 oraz ulotki –
uprzejmie prosimy o kontakt na adres e-mail: [email protected]
Źródło: Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego